Rozhovor s Pavlou Gomba

Jaká je situace v přístupu dětí ke vzdělání na nejnižším stupni?

Právo na vzdělání

Z předpokládaných 101 milionů dětí, které nechodí do školy, je více než polovina dívek. Je jim upíráno jejich základní lidské právo - právo na vzdělání, což má dalekosáhlé důsledky: bez vzdělání jsou jejich možnosti dramaticky omezené.

 

V reakci na tuto situaci byla v roce 2000 na Světovém vzdělávacím fóru v Dakaru založena tehdejším generální tajemnkem Kofi Annanem Iniciativa OSN pro vzdělání dívek (UNGEI). Cílem je, aby do roku 2015 byly všechny děti schopné dokončit základní vzdělání a aby chlapci i dívky měli stejný přístup ke vzdělání.

Jaká je situace v přístupu dětí ke vzdělání na nejnižším stupni?

Pavla Gomba: Zde jsou statistiky pozitivní. Před 5 lety bylo dětí, které nechodily do školy, okolo sto dvaceti milionů. Toto číslo se však snižuje, což považuji za velmi pozitivní, zvláště když proti tomu jde trend populačního růstu. Vloni bylo dětí, které nechodí do školy, třiadevadesát milionů. I když to není tak dramatický pokles jako v dětské úmrtnosti, považuji ho za podstatný.

Většina z dětí, které do školy nemohou chodit, jsou dívky, protože jsou v mnoha zemích diskriminovány v přístupu ke vzdělání. Prioritou je dostat do škol všechny děti, ale důležité je rovněž to, jaká ta škola je a jestli ji děti také dokončí. V mnoha rozvojových zemích jsou statistiky dobré v první, druhé třídě, poté však z různých důvodů odpadají zejména dívky. Otázkou je, jak je ve škole udržet. Také je třeba zajistit, aby tam byli kvalitní učitelé. Často totiž učí lidé, kteří mají sami pouze několik tříd základní školy. Nedávno se nám podařilo v Somálsku zavést plat pro učitele. Dosud totiž žádný nedostávali a spoléhali se jen na to, co jim přinesli rodiče.


Zeptej se...



Chtěli by jste se zeptat na něco jiného? Napište nám.

Navrhněte otázku vyplněním formuláře.