Úvod » Šikana » Kyberšikana

Co mám dělat, když

Co je kyberšikana

Co je kyberšikana

Kyberšikana není samostatná entita, ale jedná se pouze o jednu z forem šikany.  Přesněji řečeno je to nový typ psychické šikany. Podstata a řada mechanismů jsou u kyberšikany a tradiční nepřímé psychické šikany společné, oproti klasické šikaně však využívá mnohem účinnější zbraně – internet a mobil. To dovoluje pronásledovat oběť kdykoliv a kdekoliv, a to s velmi rozsáhlou působností.

Šikana v pravém slova smyslu je:


•    Když jeden nebo více žáků úmyslně a většinou opakovaně týrá spolužáka nebo spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci. Vždy jde o převahu síly nad obětí. Nemusí jít vždy jen o převahu fyzické síly, často se jedná o převahu psychické síly, množstevní síly, mentální síly nebo mocenské síly.

•    Oběť vnímá útok jako nepříjemný.

•    Útok může být dlouhodobý, ale i krátkodobý.

Specifické rysy kyberšikany:

•    Anonymita - šikanování s využitím komunikačních a informačních technologií je anonymní. Oběť se nikdy nemusí dozvědět, kdo o ní rozšiřuje lži, pomluvy, urážky. Anonymita umožňuje agresorovi stupňovat útoky.

•    Nezávislost na místě a čase - agresor nemusí být na stejném místě jako oběť. Oběť pak nemá před kyberšikanou kam utéct. Neomezenost šíření a nebezpečí dalších a dalších uživatelů, kteří daný obsah vidí a případně šíří.

•    Proměna typů obětí a agresorů - pro kyberšikanu není potřeba převaha síly.

•    Pro pobavení kohokoliv - Kyberšikana zaručuje široké obecenstvo, které se stále rozrůstá. Obtížná kontrola a léčení.

Typy kyberšikany

  • Přímé útoky (zprávy posílané přímo obětem). Sem řadíme posílání zpráv SMS, kradení hesel a účtů, zveřejňování lživých informací, posílání dehonestujících obrázků, internetová hlasování, interaktivní hry, zasílání obtěžujících zpráv, změna identity agresora v oběť.
  • Kyberšikana v zastoupení (využívání druhých pro šikanu oběti v kyberprostoru).
  • Kybergrooming – vyvolání falešné důvěry za účelem fyzického kontaktu s dítětem a následným zneužitím.
  • Kybersex – komunikace skrze internet, jejímž účelem je sexuální vzrušení.
  • SMS spoofing – odesílání falešných SMS zpráv, nejčastěji pod známou identitou, souvisí s ukradenou identitou.
  • Flaming – nepřátelské chování uživatelů Internetu, které je doprovázeno urážkami, nadávkami, vyhrožováním.
  • Phishing, pharming – krádeže citlivých osobních údajů.
  • Stalking – opakované a stupňované obtěžování, které má různé formy a intenzitu.

Co mohu udělat jako učitel, když zjistím kyberšikanu


Zjistěte, kdy ke kyberšikaně dochází. Pokud v době výuky, musíte zajistit přímou léčbu.

Ano, děje se během vyučování:
•    Zajistit důkazy podle krizového plánu školy
•    Kontaktovat Policii ČR a OSPOD
•    Informovat zasažené žáky o výsledcích šetření a udělených trestech

Ne, neděje se během vyučování:
•    Doporučení rodičům oběti, aby se obrátili na orgány činné v trestním řízení
•    Škola agresora netrestá

Příklad dobré praxe

Rodiče žáka sedmé třídy při pravidelné kontrole jeho facebookového profilu zjistili, že píše na facebook spolu s ostatními spolužáky nevhodné poznámky o jedné své spolužačce. Promluvili si se synem a vyjádřili naprostý nesouhlas s jeho chováním a zajeli s ním k rodičům postižené dívky, kde došlo k omluvě ze strany rodičů i chlapce. Rodiče dívky vůbec netušili, že se něco podobného děje. Následně si tedy domluvili schůzku ve škole, aby situaci oznámili a byla řešena i ze strany školy.

Druhý den proběhla ve škole schůzka rodičů, pachatelů a vedení školy. Ač se tyto útoky neděly v době školního vyučování, škola všechny zúčastněné nechala omluvit se před třídou a ve třídě byl nastolen program zaměřený na bezpečnou práci s internetem, nebezpečí sociálních sítí a ochranu před kyberšikanou. Program byl v délce 16 hodin. Dále škola zařadila program na zkvalitnění třídního klimatu v délce 20 hodin, zvýšila dohled nad třídou a zapojila všechny učitele.

V současné době je třída bez jakýchkoliv konfliktů, iniciátoři s postiženou komunikují bez problémů, dokonce se i navštěvují.

Prevence

Když dojde k šikaně, jedná se již o vyhrocení situace. Je důležité klást důraz na preventivní programy a všemi dostupnými prostředky usilovat o to, aby se šikana neobjevila.

Prevence:
•    zajistěte si podporu vedení školy a odborných pracovišť,
•    veďte studenty k tomu, že všechny formy šikanování jsou nepřijatelné,
•    vymezte jasná pravidla používání nových komunikačních technologií ve škole,
•    využijte vrstevnického prvku,
•    nainstalujte ve škole do počítačů hlídací psy,
•    každý žák má své heslo a svůj účet,
•    dodržujte obecný zákaz návštěvnosti nevhodných stránek,
•    zajistěte blokaci nevhodných stránek,
•    využívejte programy pro prevenci.

Programy pro třídy musí splňovat následující podmínky:
•    musí mít přímý a explicitně vyjádřený vztah k určité formě rizikového chování a tématům s ním spojeným,
•    realizace musí být jasně časově a prostorově ohraničena a měla by procházet od zmapování potřeb, vytvoření plánu programu a jeho přípravy přes provedení a zhodnocení programu až k návaznosti programu,
•    musí být zacílen na jasně ohraničenou a definovanou cílovou skupinu,
•    musí respektovat specifické problémy a potřeby cílové skupiny,
•    musí být dostupný a respektovat základní práva účastníků programu,
•    musí obsahovat organizační zajištění a vymezovat ekonomické a personální požadavky,
•    musí být součástí širšího preventivního působení.

Panáčci
Názory uveřejněné na www.lidskaprava.cz nemusí vyjadřovat stanovisko Amnesty International